e arbeidsmarkt is sterk vragende partij voor meer jongeren met een technische of exact-wetenschappelijke achtergrond. Daarom verbindt de Vlaamse Regering zich ertoe om via het STEM-actieplan de instroom, doorstroom en uitstroom van scholieren te verhogen in de exact-wetenschappelijke, wiskundige, ingenieurs en technische richtingen en zo de tewerkstelling van deze profielen in de respectievelijke sectoren te doen toenemen. De STEM-monitor rapporteert jaarlijks over de instroom, doorstroom en uitstroom van leerlingen en studenten in STEM-richtingen.

Uit de STEM-monitor 2018 blijkt dat er nog grote verschillen zijn tussen de onderwijsvormen. “In het bso daalt het aantal leerlingen dat voor STEM kiest. In het technisch onderwijs blijft het aantal behaalde STEM-diploma’s identiek tegenover de nulmeting van 2010-2011,” zegt Krekels. “De minister geeft toe dat er nog meer inspanningen nodig zijn om de STEM meer ingang te doen vinden in het technisch en beroepsonderwijs. Belangrijke daarbij zijn de nieuwe STEM-eindtermen en het systeem van duaal leren om werk te maken van de opwaardering van het beroeps- en technisch onderwijs.”

Onderwerpen