Internationaal onderzoek stelt dat schoolleiders een belangrijke invloed hebben op leerlingenprestaties. Hun welbevinden en stressgehalte zijn dan ook belangrijke factoren om te monitoren. Precies dat was het opzet van het onderzoeksproject dat werd uitgevoerd door de Universiteit Gent in het kader van het Steunpunt voor Onderwijsonderzoek (SONO). “Het takenpakket van de directeurs basisonderwijs is te omvattend en te complex om als individu op te nemen,” leest Kathleen Krekels in het onderzoek.

In het onderzoek werden schoolleiders gevraagd om de meest negatieve factoren op te sommen die hun welbevinden beïnvloeden. Planlast wordt als eerste genoemd. “Dat verwondert me niet. Directeurs hebben sowieso al een veelzijdige taak. Daarbovenop komen nog allerhande basale administratieve taken kijken, zoals personeels- en leerlingenadministratie. Dat administratieve luik drastisch verlichten is nodig om goede en gemotiveerde directeurs aan te werven én te behouden.” Het onderzoek stelt ook dat directieleden uit het secundair de noodkreet van de collega’s uit het basisonderwijs bevestigen.

De volgende krijtlijnen zijn voor ons prioritair:

  1. Meer beleidsondersteuning! Bijna 7% van het onderwijspersoneel staat niet in de school.  De N-VA wil middelen en personeelsleden inzetten waar ze het hardst nodig zijn: op de schoolvloer.
  2. Meer voelbare maatregelen om de papierberg te verkleinen.
Onderwerpen