De coronacrisis impacteert alle domeinen van ons leven en zo ook de schoolprestaties van onze schoolgaande jeugd. Scholen sluiten gebeurt niet zonder dramatische gevolgen. Onderwijsminister Ben Weyts heeft daarom terecht en met succes de kaart van de scholen getrokken zodat ze open konden blijven. Ondertussen moeten er ook oplossingen volgen om de achterstand in te halen. “We zijn het moment gepasseerd dat we dachten dat het wel zou lukken om de opgelopen achterstand weg te werken door een versnelling hoger te schakelen,” meent Krekels.

Initiatieven zoals leerbuddy Vlaanderen en bijsprong, waar mensen bijspringen om leerachterstand te remediëren, worden in het leven geroepen in het weerwerk tegen de leerachterstand. Ook de zomerscholen zullen in dat kader hun steentje bijdragen. Die werden vorige zomer voor het eerst georganiseerd. De evaluatie van de zomerscholen toont aan dat er nog ruimte is voor verbetering  om de prioritaire doelstelling, het wegwerken van de leerachterstand, te realiseren. “We moeten duidelijke instructies meegeven met het oog op de zomerscholen van 2021 opdat we ze effectief inzetten in functie van de schoolprestaties,” vindt Kathleen. “Begin maart zal er een inspiratiegids op tafel liggen voor de scholen, alle lokale besturen en andere initiatiefnemers.” De checklists, goede praktijken, voorbeelden en aandachtspunten zullen zeker helpen bij het uitrollen van de zomerscholen tegen de zomer van 2021.

Bijzondere aandacht moeten we hebben voor de kwetsbare leerlingen want die treft de coronacrisis het hardst. De zomerscholen slaagden er in om die leerlingen te bereiken waarvan we verwachtten dat ze het meeste baat zouden hebben bij een kwalitatief sterk zomerscholenaanbod.

Onderwerpen