Met de bedrijfsstage wil Voka ondernemers en politici dichter bij elkaar brengen om te peilen naar de uitdagingen en kansen op de werkvloer. “De STEM-monitor, een instrument dat jaarlijks rapporteert over de evolutie van STEM-richtingen in het onderwijs, gaf onlangs nog matig positieve signalen. Meer leerlingen volgen technisch en wetenschappelijke richtingen, maar in het technisch en beroepsonderwijs zet een omgekeerde tendens zich in. En dat is een belangrijke uitdaging. De BASF-cijfers over vraag en aanbod houden echt wel een spiegel voor. We moeten nog meer inzetten op het bewust kiezen voor een sterk tso!”

BASF schotelde een interessant programma voor van gesprekken van managers en onderwijsadviseurs tot werknemers, stagementoren en leerlingen die het duaal lerentraject hebben afgelegd. Deze goed gevulde dag legde ook een aantal kansen bloot. Het recente duaal leren-verhaal bijvoorbeeld is een enorm succes. “Het bedrijf haalde inspiratie bij haar Duitse moederonderneming waar het systeem al een lange geschiedenis kent. Daaruit vallen heel wat goede praktijken te destilleren voor de ondernemingswereld. Ook liggen er nog veel opportuniteiten weggelegd in synergiën tussen het departement onderwijs en de arbeidsmarkt,” besluit Kathleen.

Onderwerpen